|
| , ", , " |
|
|
| |
Η διάδοση της επικοινωνίας και της πληροφορίας σε πλανητική κλίμακα έχει μεταβάλει ριζικά τη διαδικασία λήψης των πολιτικών αποφάσεων και, κατ’ επέκταση, τον τρόπο άσκησης των πολιτικών που επηρεάζουν και διαμορφώνουν την καθημερινότητα των πολιτών. Πλέον, δεν νοείται άσκηση πολιτικής χωρίς προηγούμενη διεξαγωγή κοινωνικού διαλόγου, όπου πολίτες και φορείς συμμετέχουν και συν-διαμορφώνουν αξίες, αρχές και μέτρα σε όλους σχεδόν τους τομείς της δημόσιας ζωής. Γέννημα αυτής της ενεργητικής συμμετοχής της κοινωνίας στη λήψη των αποφάσεων είναι και η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, η οποία ξεκίνησε τη δράση της, εξελίχθηκε και αναβαθμίστηκε επί των ημερών των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ. Η ΟΚΕ, η οποία επικεντρώνεται σε όλα τα μεγάλα ζητήματα, στρέφει σήμερα το βλέμμα της σε ένα τομέα ιδιαίτερα σημαντικό για την εξέλιξη της σύγχρονης κοινωνίας - αυτόν της τεχνολογίας των πληροφοριών και των επικοινωνιών - συμβάλλοντας, έτσι, με το δικό της τρόπο στην ανάδειξη των κοινωνικών αναγκών, των προσδοκιών και, εν τέλει, των προτάσεων για την ικανοποίησή τους. Κυρίες και Κύριοι, Το τρίπτυχο «επικοινωνία, πληροφορία, τεχνολογία» που εξετάζουμε, σήμερα, είναι ο κύριος μοχλός για τη μετάβαση του κόσμου από το βιομηχανικό παρελθόν στην κοινωνία της γνώσης. Αυτή η μετάβαση σημαίνει ότι, για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, οι πρώτες ύλες παύουν να αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της παραγωγικής διαδικασίας και ότι η οικονομία βασίζεται λιγότερο στα εργατικά χέρια και περισσότερο στις υπηρεσίες. Η γνώση είναι πλέον η βασική πλουτοπαραγωγική πηγή της παγκόσμιας οικονομίας. Η χώρα μας βρίσκεται αντιμέτωπη μ’ αυτές τις προκλήσεις, δηλαδή, την αλλαγή του παγκόσμιου οικονομικού μοντέλου και τη διαμόρφωση μιας «οικουμενικής κοινωνίας της γνώσης» όπου η ψηφιακή συνιστώσα – με τις Νέες Τεχνολογίες της Επικοινωνίας και της Πληροφορίας - θα αποτελεί και τη βασική υποδομή. Κατά συνέπεια, η ελληνική Πολιτεία οφείλει να λάβει έγκαιρα τα μέτρα της ώστε όλες αυτές οι αλλαγές που συντελούνται τόσο δραστικά να γίνουν κτήμα όλων των πολιτών και ειδικότερα όλων όσοι ανήκουν στις αδύναμες ομάδες του πληθυσμού που απειλούνται με φτώχεια και αποκλεισμό. Έτσι, λοιπόν, δύο άμεσες προτεραιότητες του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων είναι – μεταξύ άλλων - η δημιουργία εθνικού δικτύου οπτικών ινών και η κατανομή του ψηφιακού μερίσματος. Η ανάπτυξη εθνικού δικτύου οπτικών ινών - στο οποίο θα συνδεθούν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις σε όλες τις πόλεις της χώρας (Fiber To The Home - FTTH) - είναι μια υποδομή ανάλογη του μεγάλου έργου εξηλεκτρισμού της χώρας, των εθνικών οδών, των αεροδρομίων, των λιμανιών και των άλλων μεγάλων υποδομών που έγιναν στην Ελλάδα τις προηγούμενες δεκαετίες. Μιλάμε, ουσιαστικά, για ψηφιακές λεωφόρους μεγάλης ταχύτητας μέσα από τις οποίες θα διακινούνται ψηφιακά αγαθά και υπηρεσίες Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό της τάξης των 2 δις. ευρώ και έως τα τέλη του Μαρτίου θα έχει επιλεγεί ο σύμβουλος που θα εκπονήσει τη μελέτη τεχνικής σκοπιμότητας και οικονομικής βιωσιμότητας του έργου με προοπτική να ξεκινήσει η υλοποίησή του στα τέλη του 2011. Από την άλλη πλευρά, η μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση έως το 2015 που προωθούμε, θα ελευθερώσει ένα σημαντικό τμήμα του φάσματος των ραδιοσυχνοτήτων, που αναφέρεται ως ψηφιακό μέρισμα, το οποίο θα μπορεί να αξιοποιηθεί για νέες, καινοτόμες υπηρεσίες : Από την ασύρματη σύνδεση στο διαδίκτυο και τα πιο προηγμένα κινητά τηλέφωνα έως τα νέα διαδραστικά κανάλια τηλεόρασης υψηλής ευκρίνειας και από την παροχή υπηρεσιών τηλεργασίας και τηλεϊατρικής έως το δικτυακό εμπόριο. Ειδικά οι απομακρυσμένες περιοχές της χώρας θα είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι αυτής της αλλαγής, καθώς οι ασύρματες ευρυζωνικές επικοινωνίες θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν το διαθέσιμο πλέον ραδιοφάσμα για παροχή διαδικτυακών συνδέσεων υψηλής ταχύτητας σε περιοχές που δεν καλύπτονται ακόμη από ενσύρματες δικτυακές υποδομές. Η υλοποίηση των παραπάνω έργων θα αλλάξει το σημερινό πρόσωπο της χώρας και θα την εντάξει στην πρωτοπορία της νέας εποχής. Τα οφέλη για τους τελικούς χρήστες - είτε πρόκειται για νοικοκυριά, είτε για επιχειρήσεις είτε για δημόσιες υπηρεσίες - είναι πολλαπλά και εκτείνονται στην οικονομία, στην κοινωνία, στο περιβάλλον, στην εξυπηρέτηση του πολίτη από το Κράτος, αλλά και στην ενίσχυση των δημοκρατικών θεσμών. Όσον αφορά στην οικονομία, ο στόχος της Πράσινης Ανάπτυξης συνδέεται άμεσα με τη γνώση, την καινοτομία και τις φιλικές προς το περιβάλλον νέες τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας. Δημιουργούνται, έτσι, νέα κεφάλαια, νέες θέσεις εργασίας και, γενικότερα, ολόκληροι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας, οι οποίοι λειτουργούν με εναρμονισμένη χρήση των φυσικών πόρων ή δεν χρησιμοποιούν καθόλου φυσικούς πόρους. Παράλληλα, στο επίπεδο της κοινωνίας, με τη αυξανόμενη διεύρυνση του κύκλου των πολιτών που αποκτούν πρόσβαση στο Διαδίκτυο αναδύεται μία νέα κοινωνική δομή. Πρόκειται για τις λεγόμενες «ψηφιακές κοινότητες », δηλαδή τις ομάδες των πολιτών με συνεκτικά χαρακτηριστικά και ενδιαφέροντα, οι οποίες κινητοποιούν δυνάμεις και πρωτοστατούν σε πλήθος δράσεων. Ας θυμηθούμε τη μεγάλη διαμαρτυρία των πολιτών της Αθήνας για την οικολογική καταστροφή της Πάρνηθας το καλοκαίρι του 2007 η οποία οργανώθηκε μέσω διαδικτύου και κινητών τηλεφώνων. Και βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, στη χώρα μας, έχει κιόλας διαμορφωθεί η «γενιά του Διαδικτύου», δηλαδή τα παιδιά που γεννήθηκαν μετά τη Μεταπολίτευση, τα οποία ενημερώνονται, μορφώνονται και διαμορφώνουν χαρακτήρα μέσα από το διαδίκτυο. Αυτή η γενιά θα κληθεί πολύ σύντομα να αναλάβει δράση και να συμμετάσχει στο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Ως Πολιτεία, έχουμε την υποχρέωση να «προικίσουμε» αυτά τα παιδιά με τα πλέον δυνατά εργαλεία της γνώσης και της δημοκρατικής συνείδησης. Για το λόγο αυτόν, άλλωστε, θεωρούμε τις ψηφιακές υποδομές και την πρόσβαση σε αυτές ως το νέο εθνικό μας κεφάλαιο στο οποίο θα πρέπει να έχουν μέρισμα όλοι οι πολίτες της χώρας. Κυρίες και Κύριοι, Κάθε σύγχρονη Δημοκρατία έχει δύο βασικά θεμέλια: το αποτελεσματικό και διάφανο Κράτος και τη συμμετοχή των πολιτών στα δρώμενα μέσω της ανοιχτής δημόσιας διαβούλευσης. Η καθιέρωση της Ηλεκτρονικής Δημόσιας Διοίκησης εξοικονομεί τεράστιους πόρους οι οποίοι θα μπορούσαν να διατεθούν για την κάλυψη άλλων, πιο επιτακτικών αναγκών, απαγκιστρώνει τον πολίτη από τη δαιδαλώδη γραφειοκρατία και δημιουργεί, εν τέλει, ένα Κράτος – αρωγό που στέκεται δίπλα και όχι απέναντι από το κοινωνικό σύνολο. Πλέον, σε αρκετούς τομείς της Δημόσιας Διοίκησης, με ένα απλό «κλικ», μπορεί και ο κάτοικος της πιο απομακρυσμένης περιοχής να έχει πρόσβαση σε πληροφορίες και υπηρεσίες για τις οποίες κάποτε θα έπρεπε να ταξιδέψει ίσως και αρκετά χιλιόμετρα. Στόχος μας είναι να βελτιώνουμε ολοένα και περισσότερο αυτές τις υπηρεσίες και να κάνουμε όλο και περισσότερους πολίτες συμμέτοχους αυτής της πραγματικότητας. Από την άλλη πλευρά, η διάδοση της επικοινωνίας, της πληροφορίας και της τεχνολογίας οδηγεί σε μια νέα μορφή «ηλεκτρονικής δημοκρατίας», όπου «πομπός» των πληροφοριών δεν είναι μόνο οι παραδοσιακοί θεσμοί, και όπου η σημασία της πληροφορίας αποκτά άλλη, πολύ μεγαλύτερη, διάσταση. Για μια Δημοκρατική Πολιτεία θεωρείται πλέον αδιανόητο να μην λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες και η γνώμη των πολιτών για τα μεγάλα θέματα που καθορίζουν τη ζωή τους. Αναγνωρίζοντας και υιοθετώντας αυτήν την εξέλιξη, καθιερώσαμε ως κυβέρνηση το θεσμό της δημόσιας διαβούλευσης για κάθε σχέδιο νόμου που προτείνουμε, και κάναμε το Διαδίκτυο ένα ουσιαστικό εργαλείο διαφάνειας. Ολοκληρώνοντας, θέλω να τονίσω, για άλλη μια φορά, ότι για την επίτευξη των στόχων μας χρειαζόμαστε τη συμπόρευση της κοινωνίας, χρειαζόμαστε τη συμμετοχή των κοινωνικών φορέων στη «ζύμωση» που συντελείται για τη διαμόρφωση της πολιτικής μας. Οι αποφάσεις δεν λαμβάνονται ερήμην των πολιτών και των κοινωνικών φορέων, αλλά (λαμβάνονται) μετά την ολοκλήρωση ενός κύκλου διαλόγου όπου η συμμετοχή θεσμικών οργάνων όπως η ΟΚΕ είναι ιδιαίτερα σημαντική. Η διαμόρφωση των μελλοντικών εξελίξεων στους τομείς της τεχνολογίας και των επικοινωνιών εξαρτάται από την κοινωνία και βασίζεται σε αυτήν.
| |
|
|
 |
 |
|
|
|